søndag 5. september 2010

Gulrotkake





























Kake:
4 egg
10 dråper vaniljeessens
4-5 ss sukrin (alt etter hvor søt man vil ha den, smak på røra underveis)
ca 100 g finmalte nøtter (jeg brukte både hasselnøtter og mandler)
2 ts bakepulver
100-200 g raspede gulrøtter
1 ts kanel
1/2 ts kardemomme

Skill plommene og hvitene. Miks vaniljeessensen sammen med plommene og sukrin, pisk til eggedosis. Pisk hvitene stive. Bland sammen hvitene, eggedosisen, nøtter og gulrøtter.

Brukte 24 cm form. Steikes i ovnen på varmluft. brukte ca 180 grader, midt i ovnen. Steik i 30 min.

La kaken avkjøles.


Fyll:
1/ 2 pk Tine smøreost med mandarin og annanas
Ca like mye smør
10 dråper vaniljeessens
Søtning etter smak

Alt piskes sammen til det blir hvitt. Smøres på toppen av kaka når den er avkjølt!!

Nyyyydelig kake! ;) Ingen jeg har servert den til har trodd den var lavkarbo, og ingen har savnet hvetemelet! Er kjempepopulær i min familie i alle fall!

12 kommentarer:

Babydoll sa...

Denne bokmerkes pronto! Vet du ca. karb-mengden i den?

Familien Kristensen sa...

Hvis jeg regner at kaka veier ca 500 g, og du har ca 12 g karbo i 200 g gulrøtter, og 4 g karbo i 100 g mandler, og 3 g karbo fra kremosten til fyllet blir d ca 3,8 g karbohydrater pr 100 g... Men om man bare bruker 100 g gulrøtter kan man trekke fra 6 g karbo....

Til og med foreldrene mine som ikke liker lavkarbokaker liker denne... ;)

Heidi sa...

3,8 minus 6???

Familien Kristensen sa...

Nei! minus totalen! 3,8 er pr 100 gram

Anonym sa...

Må bare si TAKK for god oppskrift, likte den kjempe godt:) Liker bloggen din kjempe mye, har prøvd flere av oppskriftene dine! :)

Familien Kristensen sa...

Tusen takk, må si at det er så godt å høre! :) At det er folk der ute som har nytte av oppskriftene mine.... og at de liker dem. :) Nå som alle har etiketter er det lett å finne oppskriftene mine også... :)

Anonym sa...

hmm.. prøvde nettopp å lage denne.. men den ble liksom ikke som en "vanlig" gullerot kake.. ble veldig lett og lys.. ligner ikke på den du har på bildet.. lurer på hva jeg gjorde feil..
men den smakte ok... det skal du ha..
men må si at jeg elsker bloggen din og at alle de andre oppskriftene jeg har prøvd har vært fantastikse ;)

Familien Kristensen sa...

Ok... hvis du ønsker å ha mer "tyggemotstand skal du ha i 1 eller 2ss fiberhusk. Prøv deg frem.. Jeg bruker også å blande mandler og hasselnøtter... hvilke nøtter du har kan også påvirke farge og resultat... ;)

Fiberhusk gjør at røra blir tjukk, og det blir mer tyggemotstand.. prøv med det... Er godt å høre at du liker oppskriftene mine ;) Ha en fortsatt fin søndag.

TrillTrall sa...

Jeg har bare småsmakt bittesmåbiter fra kanten ennå, den skal serveres i selskap i morra nemlig, men jeg tror at nøttemengden godt kunne vært fordoblet - er veldig glad i nøtter! :o)

Familien Kristensen sa...

Nøttemengden kan fordobles. Jeg har valgt å ikke gjøre det for å holde karboinnholdet nede. Men mengden gulrot og nøtter kan deffinitivt varieres etter eget ønske.

Ellinor sa...

Hei!
Nå vet jeg ikke om du får denne kommentaren to ganger, det er hvertfall ikke meningen.
Takk for god oppskrift! Smaken ble kjempegod!
To spørsmål: Jeg brukte bakepapir i formen, da jeg var red for at hvis jeg smurte den ble kaken for fett (syns endel lavkarbo kaker er for fette i konsistensen). Hvordan gjør du det for å få den lett øs fra formen?

Og, min kake ble endel flatere enn den du har tatt bilde av. Noen tips for å få den høyere uten å gjøre den mer kompakt?

Takknemlig for svar:)

Familien Kristensen sa...

Jeg smører kantene med smør, men har bakepapir i bunn av forma. Når min kake blir høyest har jeg kjørt gulrøttene i en maskin som har en kniv som går rundt som en propell, så de blir skikkelig finhakket (ikke raspet). Da er det lettere at ikke all luften går ut av eggehvitene når man rører deigen sammen....